Prilikom pripreme za trčanje, jedna od najvažnijih stvari koju za sebe možete napraviti jest nabaviti odgovarajuće tenisice. Pri tome ne mislimo na tenisice koje vam se sviđaju ili nužno odgovaraju samo brojem (mada je i to važno). Postoji nešto što je jednako bitno, a često na to ne obraćamo pozornost.

Naime, tenisice koje odaberete trebale bi odgovarati vašoj anatomiji stopala. Nijedno stopalo nije isto, naravno, no oblike stopala ugrubo možemo podijeliti u tri glavne kategorije koje onda utječu na optimalan odabir obuće. To su pronacija, supinacija i normalno stopalo.

Utjecaj oblika stopala na trčanje

Tijekom trčanja, stopalo ima svoj raspon kretnji koji ovisi o njegovoj anatomiji. Oblici stopala koji odudaraju od uobičajenih vode ili do prekomjernog raspona kretnji (pronacija) ili premalog raspona (supinacija).

To se vrlo jednostavno može vizualizirati tako što mokrom nogom stanete na karton i pogledate otiske koje vaše stopalo ostavlja na kartonu. Ako je većina otiska s vanjske strane te ako nožni palac uopće ne dira tlo, onda ste supinator. Ako se preslika većina unutarnjeg djela tabana, onda se pronator.

Niti jedno ni drugo nije dobro jer utječe na raspon pokreta koje radite. Tenisice se neravnomjerno troše, a sile se također loše raspodjeljuju po svim mišićima. Povećavate si mogućnost za ozljede i brže se javlja zamor mišića.

Pronacija

Pronatori su uglavnom osobe s ravnim stopalima, tj. niskim nožnim lukom. Prepoznat ćete se ako vam se tenisice uvijek prvo izližu s unutarnje strane. To znači da previše sile usmjeravate prema unutarnjoj strani, dok vanjska nije opterećena. Stopalo se previše pomiče prema unutra, što rasteže mišiće i ligamente stopala. Prilikom trčanja stopalo vam jednostavno 'propada'.

Dosta trkača blagi su pronatori, i to samo po sebi nije neki problem. No ako primijetite simptome neugode ili je vaša pronacija ipak nešto teža, potrebno je obratiti pozornost na obuću koju kupujete.

Blagim pronatorima preporučujemo tenisice koje nude dovoljno stabilnosti. Neki od prijedloga su Nike Lunarglide, Saucony Redeemer, Asics Gel Foundation, i Adidas UltraBoost.

Težim pronatorima bismo preporučili 'motion-control' tenisice sa znatno tvrđim umetcima koji pružaju još više čvstoće. Mogu se kupiti i zasebni ulošci koji se umetnu u obične tenisice. Prilikom kupnje tenisica pazite na to da imaju čvrst središnji dio potplata koji će smanjiti pronaciju stopala.

Supinacija

Supinacija je, kao što možete pretpostaviti, upravo suprotno od pronacije. Prilikom supinacije dolazi do premalog okreta stopala prema unutra. Stopalo se izvrće prema van, a trkač se oslanja na vanjsku stranu stopala. Podlogu prvo dodiruje vanjski dio pete i stopala, zatim mali prst, a tek potom ostali prsti (ako je uopće i dodirnu).

Budući da je manja gazna površina stopala koja dira tlo, jasno je da je na te dijelove veće opterećenje na te kosti i zglobove koje se potom prenosi na cijelo tijelo. Samo stopalo postaje kruće, a pokreti neprirodni.  Mogu se javiti bolovi u koljenima, stopalu, pa čak i kukovima. U težim slučajevima javlja se uganuće gležnja.

Prepoznat ćete se kao supinatora ako su vam vanjski dijelovi potplata tenisice istrošeni. Supinatori najčešće imaju visok luk stopala.

Supinacija je znatno rjeđa od pronacije (nekih 15-ak posto ljudi su supinatori) ali je izbor obuće i dalje solidan. Mogu se naći vrlo kvalitetne i dobre tenisice. Fokusirajte se na lakše i fleksibilne tenisice koje dozvoljavaju slobodnije kretanje. Izbjegavajte tenisice za stabilnost! Potplat bi trebao biti što rastezljiviji, ali imajte na umu da tenisice za supinatore moraju imati dobru moć ublažavanja udaraca.

Supinatorima preporučujemo Asics Kinsei, Mizuno Wave Rider te Adidas Supernova, a od Nikea Air Pegasus i Air Max.

Normalna pronacija

Normalni pronatori silu adekvatno raspodjeljuju po cijelom stopalu. To je ideal koji malo tko postiže, tako da je pravilnije govoriti o stupnju pronacije odnosno supinacije. Ako ste blizu tog 'ideala', imate sreće jer će vam odgovarati manje-više sve tenisice.

Ipak, najbolje su neutralne tenisice koje ne utječu previše na pokrete prilikom trčanja. Ima ih pregršt, to to su naprimjer Nike Flyknit Racer, Adidas Energy Boost, Adidas Terrex, Nike Free RN itd.

Još savjeta

Ne zaboravite da vam tenisice trebaju odgovarati brojem čim ih kupite; nemojte računati na to da će se 'razgaziti'. U kupnju se najbolje uputite poslijepodne, zato što su stopala tada veća (blago natečena od cijelog dana), pa tako nećete slučajno kupiti tenisice koje će vam biti male.

Imajte na umu i podlogu na kojoj ćete trčati – ako trčite po tvrdom terenu smijete si dozvoliti nešto mekše tenisice za bolje upijanje sila, dok za trail trčanje uzmite malo stabilnije tenisice s izbočenim šarama potplata kako ne biste krivo stali ili se poskliznuli.

Najbolji test za to odgovaraju li vam tenisice ipak je da ih isprobate. Probajte malo potrčati u njima, makar u trgovini. Ako primijetite da vam je potrebno znatno više napora kako biste potrčali, to znači da nisu za vas. Unatoč gore navedenom, odabir tenisica nije egzaktna znanost – sasvim je moguće biti supinator i s ravnim stopalom i obrnuto. Premda je to rijetkost, valja i tu činjenicu imati na umu.